P.g.a. SkrivPuff: Det var inte orden

Det var inte orden. Nej, det var sättet han sa det på. Fokuserade jag på munnen blev det tydligt. Han sa något med ord, men munnen i sig sa något helt annat. Även tonläget förmedlade något helt annat.

Det var inte orden. Nej, för det var hela hans ansiktsuttryck. Det syntes att inte läpparna, att inte näsan, ja, att inte ens ögonen skrev under på orden. Och ögonen, de sa nästan mer än något annat. Jag tyckte det var det mest smärtsamma att se.

Det var inte orden. Men jag visste att allt han sa; det var inte sant, det var bara ord, det var bara lögner, kanske vita, men fortfarande lögner. Alla ord, de var bara plåster. Han bryr sig, tänkte jag, som försöker plåstra om. Han vill inte att jag går sönder helt, hann jag också tänka.

Det var inte orden. Jag är helt säker på det nu. Men mycket annat sa; det han inte sa, det han egentligen menade, kände, tyckte, tänkte, men inte ville säga. För min skull, tänkte jag. Och det var en liten tröst när jag var medveten om det oundvikliga.

6 thoughts on “P.g.a. SkrivPuff: Det var inte orden

Leave a Reply

